top of page
חיפוש

ללמד שחמט באמצעות סיפורי אגדות

עודכן: 28 בדצמ׳ 2020

כשילדים צעירים חושבים על משחק השחמט הם בדרך כלל חושבים על לוח שחור-לבן ועל משחק שיכול להראות מסובך או משעמם. הניסיון ללמד ילדים צעירים איך לשחק שחמט עלול להיות לא פשוט. בשחמטק גילינו כי הרבה יותר קל ללמד ילדים צעירים ולגרום להם להתעניין בשחמט על ידי דיבור בשפתם. למשל, בשחמטק אנו מלמדים את הילדים את משחק השחמט באמצעות משחקי תנועה, סרטונים והכי חשוב - סיפורי אגדות. שחמט הוא אחרי הכל סיפורה על ממלכה.

בממלכת השחמטק שלנו ישנן שתי מלכות ושני מלכים. כל אחד משמונת ילדיהם "הרגלים", ושתי צבאות של צריחים, רצים ופרשים. לכל אחת מהדמויות בממלכה שלנו יש סיפור משלה בו אנו מגלים מדוע הן יכולות לנוע רק בדרך מסוימת על לוח השחמט, וכיצד הן מתנהגות עם הדמויות האחרות.

אז בואו נשמע את אחד הסיפורים הראשונים בבמלכה.. איך בכלל הומצא משחק השחמט.


סיפור "נסיך שחור – נסיך לבן"


יש כאלה שאומרים שמשחק השחמט נולד בהודו, כאלה שמתעקשים על ארץ סין ואחרים שמרחיקים לכת ומשערים שהמשחק היה קיים עוד בתקופת הדינוזאורים. על דבר אחד יש הסכמה – משחק השחמט הוא משחק עתיק מאוד ונולד לפני מאות, ואולי גם אלפי שנים. הסיפור שאני אספר לכם הוא סיפור אשר מסופר מדור לדור ומנסה להסביר כיצד משחק השחמט הגיע לממלכה אחת באירופה ומשם התפשט והפך למשחק של מלכים וגם בני עמם.

לפני שנים רבות, בממלכה אחת שלווה, חי לו מלך. הוא היה מלך טוב וחכם והיו לו שני בנים, שני נסיכים. היו להם שמות ארוכיייייייים, אבל כל העם קרא להם נסיך לבן ונסיך שחור. ומדוע קראו להם כך? כי מאז שנולדו אהבו שני הנסיכים דברים בשני צבעים. הנסיך השחור אהב הכל בצבע – שחור. הוא התלבש בבגדים בצבע שחור, היו לו סוסים שחורים והכלבים האהובים עליו היו גם הם בצבע שחור! ומה עם הנסיך הלבן? ניחשתם נכון! כל דבר שיכל לבחור את צבעו העדיף בצבע לבן! הוא התלבש בבגדים לבנים וגם הסוסים שלו היו בצבע לבן.


למרות השוני הם עשו הרבה דברים ביחד – אכלו, שיחקו, ישנו וחלקו כל דבר!


עברו שנים, המלך הזדקן. יום אחד אסף את שני הנסיכים ואמר: " אני כבר זקן מאד וקשה לי למלוך, הייתי רוצה לתת לכם את הממלכה!". שני הנסיכים נפעמו מאד מהכבוד והאחריות שנפלו בחלקם והתחילו לשלוט בממלכה ביחד. בהתחלה השילטון התנהל בהצלחה אך עם הזמן התגלעו ביניהם ויכוחים שהתפתחו למריבות אשר הובילו לעוינות עד שלבסוף חילקו את צבא הממלכה לשני צבאות - צבא לבן וצבא שחור.


בשני הקצוות של כל ממלכה, הוצבו שני צריחים, לידם התייצב חיל פרשים, הרצים המלכותיים רצו בין כל הכלים הכבדים למסור את הפקודות של הנסיך – השחור והלבן. לפני כולם התייצב חייל רגלים רב במספר. והתחילו במלחמה! וכפי שכולם יודעים המלחמות זה דבר לא נעים בכלל!


כדי לגלות את המשך הסיפור וללמוד כיצד שני הנסיכים סוף סוף פתרו את ההבדלים ביניהם אתם וילדכם תצטרכו לצפות בסרטון!


עם זאת, מה שאני יכול לומר לך הוא שמוסר ההשכל של הסיפור הוא שמאז ועד היום - כל המחלוקות והוויכוחים סביב הממלכה, במקום להיקבע על ידי קרבות ומלחמות, נפתרו על ידי משחק השחמט!



כנסו לפורטל שחמטק וגלו סרטוני הדרכה, תרגילים באפליקציה, דפי עבודה ועוד!

www.portal.shahmatec.co.il


לאפליקציה לחץ כאן: https://play.chessmatec.com/

1,228 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page