חיפוש
  • Dana Lazarof

מחקרים מוכיחים קשר בין שחמט להצלחה בלימודים ובחיים

עודכן ב: 3 דצמ 2020

היתרונות של לימוד שחמט לילדים ושילובם בתכנית הלימודים מתרחבים הרבה מעבר ליכולות האקדמיות. תלמידי השחמט לומדים איך לנתח, לתכנן ולהתנהג, הן על הלוח והן בחיים האמיתיים. הילדים רוכשים יכולות וכישורי חיים בעלי ערך יקר כאשר הם לומדים כיצד להתרכז, כיצד לחשוב קדימה, כיצד לפתור בעיות מורכבות ואיך לקבל החלטות קשות.


מחקרים רבים הוכיחו כי ילדים הלומדים שחמט משפרים יכולות חשובות כמו ספורטיביות, כבוד, הוגנות, סבלנות, מנהיגות, ביטחון ותפיסה עצמית בריאה, מחקרים רבים מרחבי העולם הראו קשר ישיר בין שיעורי שחמט לבין ביצועים אקדמיים ובמיוחד הישגים מתמטיים ולשוניים. מחקר פסיכולוגי ורפואי על ההשפעות של למידת משחק השחמט מצא כי המשחק משפר את התפקוד הקוגניטיבי והאינטלקטואלי בקרב ילדים ובני נוער. שחמט מסייע גם בשיפור השליטה העצמית, בפיתוח ההערכה העצמית, בהפחתת האלימות, ביכולות ניתוח ותכנון ומשפר את הריכוז. שחמט נמצא כמועיל במיוחד לילדים עם הפרעות קשב וריכוז.


באמצעות שחמט, התלמידים משפרים את כישורי הלמידה הכלליים שלהם, לומדים מיומנויות חברתיות / אינטראקטיביות חשובות, ומפתחים מערך של יכולות אינטלקטואליות חשובות. מדינות רבות הכירו רשמית בערך לימוד השחמט והחלו לשלב שחמט בתכניות הלימודים שלהם.



ריכזנו מספר מחקרים המדגישים ומדגימים עד כמה שימושי יכול להיות השילוב של שחמט בתכניות הלימודים החינוכיות.


אימון שחמט משפר יכולות קוגניטיביות בקרב ילדים (2016)

נכתב על ידי אבנעזר ג'וזף, וינה אסווארדוס, אניטה קנדי ​​וא. ג'ואנה קזיה מהמחלקה לפסיכולוגיה במכללת צ'נאי, הודו.


תקציר:

86 תלמידי בית ספר, ילדות ונערים מגיל 4 ועד 15 השתתפו במחקר במהלך שנה בה לקחו חלק בשיעורי שחמט פעמיים בשבוע.


ממצאים:

המחקר הצביע על כך שהוראת שחמט לילדים תורמת מאוד לעליה דרמטית ביכולות הקוגניטיביות שלהם ובתוצאות מבחני ה-IQ.


המחקר:

http://dl6.globalstf.org/index.php/jpsych/article/view/1676




הקשר בין שחמט לציונים במתמטיקה (2016)

נכתב על ידי מייקל רושולם, מאי בירנסקוב מיקלסן וקמילה גומדה מאוניברסיטת ציריך, שוויץ.

תקציר:

המחקר בדק את ההשפעה של החלפת שיעור מתמטיקה שבועי בבית ספר יסודי בשיעור שחמט. קבוצת המחקר כללה 482 תלמידים מכיתות א' עד ג' בעיר ארהוס שבדנמרק.


ממצאים:

החלפת שעה של שיעור מתמטיקה בשבוע בשיעור שחמט הראתה שיפור בציון במבחן המתמטיקה של התלמידים בקבוצת המחקר.


המחקר:

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0177257#abstract0


ניתוח היעילות של לימוד שחמט בבתי ספר (2016)

נכתב על ידי רובן מירזכניאנה, סרבוחי גבורגיאנה, ואהן סרגסיאנה והייק דייביאן מאוניברסיטת אבוביאן, ארמניה.


תקציר:

שחמט נכלל כחלק מתכנית הלימודים בבתי הספר בארמניה כבר מאז 2011. המחקר בחן את הגורמים הקונטקסטואליים של הוראה ולמידת שחמט בבתי הספר היסודיים. קבוצת המחקר כללה 500 תלמידים מכיתות ב' ועד ה'.


ממצאים:

תוצאות המחקר הראו את חשיבות התפקיד שמילא שחמט במשרד החינוך ככלי שימושי ואסטרטגי בניהול החינוך והתפתחותו האישית של התלמיד המודרני. בנוסף לכך, המחקר הראה שיפור בחשיבה הלוגית של התלמידים, יכולות הזיכרון, ריכוז ושליטה עצמית.


המחקר:

http://www.davidpublisher.org/Public/uploads/Contribute/5954a4929c671.pdf


מחקר על השחמט והשפעתו על רכישת ידע במתמטיקה והתפתחות קוגניטיבית (2015)

נכתב על ידי פרופסור קקומה לונטה, ד"ר פ. ג'יאנקופולוס, גברת ס. קוטסי ומר ג. צ'בה מהמחלקה לחינוך ילדים באוניברסיטת יוהנסבורג.

תקציר:

במחקר השתתפו 10 בתי ספר יסודיים ו-4568 סטודנטים. התלמידים שהשתתפו קיבלו מבחנים מקדימים במתמטיקה. לאחר המבחנים המוקדמים, בבתי הספר הניסויים שילבו שעה אחת של שחמט בכל שבוע בתכנית הלימודים. לאחר שנה של למידה ומשחק שחמט, בינואר 2015 נבדקו התלמידים שוב במבחן במתמטיקה.


ממצאים:

קבוצת הניסוי הראתה עלייה של 8% -13% ביכולותיה המתמטיות והקוגניטיביות לאחר לימודי שחמט במשך שנה שלמה. התלמידים בקבוצת הניסוי היו הרבה יותר רגועים ובילו זמן במחשבה על הבעיות המתמטיות לפני שהם ענו עליהן. אלה ששחקו שחמט הראו יכולות אנליטיות יותר ונראה כי הם עסקו במשימות ברמה קוגניטיבית גבוהה יחסית לתלמידים שלא שיחקו שחמט במשך שנת המחקר.


המחקר:

https://www.minichess.co.za/index.php/articles/2-university-of-johannesburg-research-study


כנסו לפורטל שחמטק וגלו סרטוני הדרכה, תרגילים באפליקציה, דפי עבודה ועוד!

www.portal.shahmatec.co.il




29 צפיות0תגובות
download (3).png
download (38).png
WhatsApp Image 2020-11-19 at 12.20.23.jp

ניהול משתמש